„Lockheed Martin“ sukurtas kol kas greičiausias visų laikų lėktuvas – strateginis tolimųjų nuotolių žvalgybinis orlaivis, kuris yra išvystęs sunkiai suvokiamą 3 527 km/val. greitį. Internete pasirodė fotografijos iš angarų, kuriuose gimė legendiniai titano paukščiai.
Neįtikėtina, bet šiam lėktuvo „SR-71 Blackbird“ rekordui – jau 39-eri. Pačiam lėktuvui – jau 51-eri. Šį modelį suprojektavo ir Burbanke (Kalifornija, JAV) labai slaptai gamino dar XX a. septintojo dešimtmečio aviacijos inžinieriai iš „Lockheed Martin“. Tačiau šio lėktuvo pasiekto absoliutaus greičio rekordo per tiek metų niekas taip ir nepagerino.
Skrydis iš Niujorko į Londoną šiuo lėktuvu trukdavo apie 1 valandą 54 minutes. Keleiviniam viršgarsiniam „Concorde“ reikėdavo 3 valandų ir 20 minučių
O pasiekė jį „Juodasis Strazdas“ 1976 m. liepos 28 d. – jis tapo greičiausiu žmogaus pilotuojamu lėktuvu, sugebėjusiu pasiekti daugiau kaip pusketvirto tūkstančio km/val. greitį. Skrydis iš Niujorko į Londoną šiuo lėktuvu trukdavo apie 1 valandą 54 minutes. Keleiviniam viršgarsiniam „Concorde“ reikėdavo 3 valandų ir 20 minučių, o įprastiniam lėktuvui reikia apie šešių.
Žymus amerikiečių aviacinės ir kosminės technikos inžinierius Clarence „Kelly“ Johnsonas buvo atsakingas už daugelį revoliucinių koncepcijų. Per žvalgybines misijas SR-71 skraidydavo įspūdingais greičiais, o pakildavo į aukštį, kuriame pavykdavo išvengti priešo pavojų. Jei tokį lėktuvą „užpelenguodavo“ raketa „žemė-oras“, standartinis „Juodojo Strazdo“ manevras būdavo tiesiog išvystyti tokį greitį, kad jo nepavytų jokia raketa.
SR-71 galima vadinti radarams nematomų lėktuvų technologijos prototipu (nors jis radarams buvo nematomas tik iš dalies), kurį sukūrus, pasaulį išvydo ir daugybė kitų modernių „stealth“ tipo lėktuvų. JAV karinėse oro pajėgose „Blackbird“ tarnavo nuo 1964 iki 1998 m. Iš viso buvo pagaminti tik 32 tokie lėktuvai. 12 jų prarasta per įvairius incidentus, tačiau nė vieno nenumušė priešas.
Skrydis 24 km aukštyje reiškia, kad įgulos nariams standartinės deguonies kaukės nebūtų padėjusios – jos bevertės tampa jau 13 km aukštyje. Todėl „Juodųjų Starzdų“ pilotams buvo sukurti specialūs slėgio kostiumai. Lėktuvą dengusi titano „oda“ suprojektuota atlaikyti ir +482°C karštį. (Gal juo būtų galima skraidyti Veneroje?)
SR-71 buvo greičiausias ir aukščiausiai pakylantis pilotuojamas lėktuvas. Tačiau ir dabar jis laikomas bene pažangiausiu lėktuvu per visą aviacijos istoriją, technologinį progresą vertinant laikmečio, kuriame jis buvo sukurtas, kontekstą. Kone kiekvienas dizaino aspektas anuomet prilygo technologiniam proveržiui. Kad atlaikytų 3 kart viršgarsinio greičio 24 km aukštyje trinties sukeliamą temperatūrą, „Juodajam Starzdui“ reikėjo ir specialaus korpuso, ir specialių degalų, ir specialių hermetikų, ir dar daug ko specialaus. Apie 93 proc. „Blackbird“ korpuso buvo pagaminta iš specialaus titano lydinio, kad lėktuvas ištvertų ypač aukštą temperatūrą. „SR-71“ nutūpus, kurį laiką niekas negalėdavo prie jo prieiti, nes korpusas nuo trinties į orą būdavo įkaitęs iki apie +300°C.
„SR-71“ nutūpus, kurį laiką niekas negalėdavo prie jo prieiti, nes korpusas nuo trinties į orą būdavo įkaitęs iki apie +300°C.
Beje, dėl šiluminio plėtimosi lėktuvas tapdavo sandarus tik įkaitęs ir šalti bakai leisdavo kurą. Todėl lėktuvas pakildavo su nedideliu kuro kiekiu, „apšildavo“ ore, skrydžio metu prisipildydavo degalų ir jau tada skrisdavo į žvalgybą. „SR-71“ misijos buvo tokios slaptos, jog dauguma jų metu surinktų duomenų iki šiol neatskleidžiami.
„SR-71“ naudojo specialius degalus, kurio antroji paskirtis buvo cirkuliuoti viduje aušinant lėktuvą. Siekiant saugumo, buvo sukurti itin sunkiai užsiliepsnojantys degalai, kurių beveik neįmanoma padegti ne lėktuvo variklyje. Šių degalų savikaina prilygo parduotuvėje parduodamo škotiško viskio kainai ir prisidėdavo prie nemažų (24 000–27 000 JAV dolerių per valandą) jo eksploatavimo sąnaudų.
1964 m. liepos 24 d. JAV prezidentas Lyndonas Johnsonas viešai paskelbė apie slaptą „Lockheed SR-71“ programą. Pirmąkart į orą legendinis orlaivis pakilo 1964 m. gruodžio 22 d., o tarnybą karinėse oro pajėgose pradėjo 1966 m. Formaliai lėktuvų naudojimas buvo nutrauktas 1998 m., žvalgybą tęsiant tik iš dirbtinių palydovų. Tačiau tai, kad šie lėktuvai keliskart trumpam buvo grąžinti į rikiuotę ir po to vėl perkelti saugojimui bei tai, kad ilgai ir sėkmingai dirbę, jie oficialiai nebuvo niekuo pakeisti, sukėlė mitą, jog JAV turi ir naudoja kitos kartos maždaug penkis kartus už garsą greitesnius žvalgybinius lėktuvus. Ganduose minimas ir jų kodinis pavadinimas („Aurora“). Kol kas šie gandai nėra niekuo patvirtinti.
Šaltinis: 15min
Tomas prieš 9 metus
Kokia turėtu būt žmogaus reakcija, kad pilotuot tokį lėktuvą tokiais greičiais. :D
Positive prieš 9 metus
Nebegaliu tylėti, atsibodai... Tu ką gal koks Mokslas.it ir kitų tinklapių reklamuotojas? Atsibodai, juk žmonės gali ir patys nueiti ir paskaityti ten...
Optimist78 prieš 9 metus
Tai gal visus straipsnius sukelsi iš 15min ?
Pagalvokim logiškai, kiek išvis galėtų būti straipsinių portale 15min?
Kai pagalvojai tikriausiai pats supratai koks atsakymas į tavo man užduotą klausimą.
Kokia turėtu būt žmogaus reakcija, kad pilotuot tokį lėktuvą tokiais greičiais. :smiley:
Tai pagalvokim logiškai :D Tikrai kad nebloga. Bėje, gi ne visada būtina tokiu greičiu kaip ten parašyta skristi.
EDIT:
Nebegaliu tylėti, atsibodai... Tu ką gal koks Mokslas.it ir kitų tinklapių reklamuotojas? Atsibodai, juk žmonės gali ir patys nueiti ir paskaityti ten...
Arba ateiti čia ir paskaityti. Bėje, etiketas reikalauja įdėti šaltinį, tai kaip man tada "nepareklamuoti"?
Optimist78 prieš 9 metus
2015-02-11 21:13:29 Archi rašė:
Daugiau dėk tokių, nes labai jau tyngiu eiti jėškoti i 15min
Tikriausiai keistesnio nei šis pasaulis nėra... Tai dabar tu žmogus žinok, kurti daugiau panašių temų ar ne? Vieni šaukia tays nueis pasižiūrėt jei nori, o dar kiti, kad kurk nes tingim mes ieškoti patys...
Virsenas prieš 9 metus
Daugiau dėk tokių, nes labai jau tyngiu eiti jėškoti i 15min.
Tai sakai gydysi minusinę karmą su kitu vartotoju ? Graudu.
Optimist78 prieš 9 metus
2015-02-11 21:58:39 Virsenas rašė:
Tai sakai gydysi minusinę karmą su kitu vartotoju ? Graudu.
Čia man skirta ar kam?
Saimon prieš 9 metus
Įdomiai čia, JAVV tikruausiai dar turi ir kietesnių, slaptų žaisliukų. Kelk dar!
undeniable prieš 9 metus
Ką nukopijavai, tą nukopijavai, bet ką parašei pats, tai su klaidom. Nei rašybo ypatumų, nei smegenėlių tam kopūste kelti mokslinius straipsnius į žaidimų diskusijų tinklapį lyg niekas negali nueiti į 15min ir atrasti daugiau info.
Garveris prieš 9 metus
Jis čia ranga Pranašas bando gauti, akivaizdu :D Visoki bruda kopijuoja čia :D
Optimist78 prieš 9 metus
@quiN. ačiū už pestebėjimą, o dėl pačio straipsnio jį nebuvo labai lengva rasti, gerokai žemyn paeiti reikėjo, o dar kol paveiksliukus ištraukiau...
@Graveris yra posakis: Jei vaidenasi tai žėgnotis reikia. Ir jis puikiai tinka tau šiuo atveju :)